سخت افزار داخلی

برد اصلی یا مادربرد (MotherBoard) چیست؟ (بخش اول)

برد اصلی (MotherBoard):

‏مادربرد، اصلی ترین قسمت هر کامپیوتر می باشد که تمام قطعات یا بر روی آن نصب و یا به آن متصل می شوند، تکنولوژی ساخت این برد بسیار پیشرفته است. در واقع این قطعه همچون زیرساختی برای اتصال سایر قطعات یک رایانه اعم از دستگاه های ورودی و خروجی و قطعات اصلی به یکدیگر عمل می کند. البته خود این قطعه وظایف بسیارمهم و پیچیده دیگری همچون ذخیره اطلاعات بایوس نیز دارد. ارتباط بین قطعات از طریق مدارهای بسیار ریزی به باریکی موی سر انسان انجام می گیرد.

همانطور که در شکل دیده می شود شمایل مادربرد دارای تعدادی خازن و ترانزیستور و مقاومت و دیود و آی سی و ورودی هایی برای نصب قطعات روی یک فیبر بزرگ از جنس سیلیسیم و درصد کمی از چوب است. بر روی صفحه مادربرد چندین خط به رنگ های متفاوت دیده می شود که همه قطعات را به هم متصل می سازد و به آنها اصطلاحا باس یا گذرگاه می گویند.

‏مادربردها دارای تنوع بسیار زیادی می باشند.

‏در سال ١٩٨٢ ‏همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی از برد اصلی استفاده گردید. این برد دربرگیرنده محل نصب پردازشگر رم، انواح درایوها (اعم از هارد دیسک، سی دی رام، فلاپی درایو)، شکاف های توسعه و سایر موارد می باشد. این قطعات بوسیله کابل و یا بصورت مستقیم به برد اصلی متصل هستند، در زمان کار کردن رایانه، اطلاعات درایوها، پردازشگر یا سی پی یو و رم در حال انتقال در این برد می باشند. مثلا زمانی که برنامه ای را اجرا می کنیم یا فایلی را ذخیره می نماییم کارت های مودم شبکه، صدا و گرافیک بوسیله اسلات ها یا شکاف های توسعه مادربرد به آن وصل می شوند و زمانی که در حال کار با اینترنت هستیم، موسیقی گوش می دهیم و یا برنامه ای را اجرا می کنیم اطلاعات بین کارت ها، برد و سی پی یو در حال رد و بدل است. جهت اتصال قطعات برروی مادربرد، شکاف یا اسلات وجود دارد. اکثر کارت ها دارای یک لبه اتصال دهنده می باشند که از طریق این لبه برروی شکاف ها قرار دارند.

‏برد اصلی شامل چند چیپ ست یا آی سی بزرگ و حیاتی می باشد که این چیپ ها نقل و انتقال اطلاعات بین پردازنده و دیگر اجزا را میسر می سازند.

‏اغلب قریب به اتفاق مادربردها برروی خود کارت صدا، شبکه و یواس بی و در برخی موارد کارت گرافیک و یا مودم به همراه دارند و دیگر نیازی نیست تا آنها را به صورت جداگانه خریداری نمود و بر روی آن نصب کرد. به اینگونه بردهای اصلی آن برد (‏onboard) می گویند، و معمولا دارای قیمت کمتری می باشند. چرا که هدف اولیه تولید این نوع مادربردها کاهش هزینه خرید رایانه شخصی بوده است.

‏مادربردهای آن برد معمولا دربرگیرنده یک یا چند مورد از قطعات گفته شده می باشند که می توان بعضی ازآنها را غیرفعال نمود و کارت موردنظر خود را بر روی آن نصب کرد با توجه به اینکه اینگونه مادربردها اسلات های کمتری دارند، بنابراین انعطاف پذیری کمتری نیز دارند. در عکس بعدی یک نمونه مادربرد ازشرکت EliteGroup مشاهده می نمایید که دارای کارت شبکه، کارت گرافیک، کارت صدا و خروجی HDMI بصورت آن برد می باشد.

 

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا