نرم افزارهک و امنیت

ایجاد یک گاو صندوق الکترونیکی (فضای امن) برای ذخیره اطلاعات

امروز می خواهیم یک فضای مجازی برای قرار دادن اطلاعات محرمانه ایجاد کنیم. در واقع می خواهیم نوعی گاو صندوق داشته باشیم که جز خودمان هیچ کس دیگری نتواند به فایل های درون آن دسترسی داشته باشد. نرم افزار Steganos privacy suite این قابلیت را در ابزاری به نام Safe قرار داده است.

ابزار Safe یک گاو صندوق بزرگ و قوی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه ما ایجاد می کند. این ابزار از جدیدترین سیستم امنیتی به نام AES یا همان Advanced Encryption Standard استفاده می کند و به ما این توانایی را می دهد که تا 256 گیگابایت اطلاعات را از هر نوع  فرمتی را در این گاو صندوق جای می دهیم.

برای ایجاد یک گاو صندوق از پنجره اصلی نرم افزار روی ایکن گاو صندوق که Safe نام دارد کلیک می کنیم.

با کلیک روی این ایکن، پنجره Steganos Safe باز می شود که شامل دو گزینه می باشد.

در کادر شماره 1 از قسمتی که Create a Safe نام دارد می توانیم گاو صندوق جدیدی ایجاد کنیم.

در کادر شماره 2 که open a hidden safe نام دارد می توانیم گاو صندوق مخفی شده ای که قبلا ساخته ایم را باز کنیم.

برای ایجاد یک گاو صندوق روی کادر شماره 1 کلیک میکنیم تا پنجره مربوط به ان ظاهر شود. در پنجره ظاهر شده روی دکمه Next کلیک می کنیم تا وارد مرحله بعدی شویم.

در این پنجره می توانیم نامی را برای گاو صندوق انتخاب کنیم. ما نام این گاو صندوق را Safe1 می گذاریم و سپس روی دکمه Next کلیک می کنیم تا پنجره بعدی باز شود.

در این پنجره باید حجم گاو صندوقمان را تعیین کنیم. ما به اندازه فضای خالی درایوی که ویندوز در آن نصب شده است و حداکثر تا 256 گیگابایت می توانیم فضا یات حجم به گاو صندوق اختصاص دهیم. به عنوان مثال درایو رایانه ما که ویندوز در ان قرار دارد، 6.39 گیگابایت  فضای خالی دارد. در نتیجه حداکثر حجمی که میتوانیم به گاو صندوقمان اختصاص دهیم6.39 گیگابایت می باشد.

ما میزان حجم این گاوصندوق را روی 2 گیگابایت تنظیم می کنیم تا بتوانیم به همین میزان، اطلاعات در داخل ان قرار دهیم. سپس روی دکمه Next کلیک می کنیم تا پنجره مربوط به تعیین پسورد ظاهر شود.

یکی از امکانات امنیتی این نرم افزار، ارائه روشی برای برای جلوگیری از جاسوسی نرم افزار های کی لاگر (key logger) می باشد. این نرم افزار ها معمولا توسط افرادی که از رایانه ما به اشتراک استفاده می کنندو یا هکر ها یا جاسوسان اینترنتی، در رایانه نصب می شوند و لیستی از همه کلید ها های فشرده شده در کامپیوتر را برای هکر مورد نظر ارسال می کنند.

نرم افزار Steganos privacy suite برای جلوگیری از جاسوسی این برنامه ها یک صفحه کلید مجازی برای تایپ کردن پسورد به ما داده است. استفاده از صفحه کلید مجازی سبب می شود که نرم افزار های جاسوسی و key logger  ها نتوانند پسورد های وارد شده توسط ما را ثبت و ذخیره کنند.

نکته: پسورد ها را باید بگونه ای انتخاب کنیم که قابل حدس زدن توسط دیگران نباشد و فقط خودمان آن را بخاطر داشته باشیم تا امنیت اطلاعاتمان به خطر نیفتد. بهتر است پسوردی انتخاب کنیم که ترکیبی از اعداد و حروف و علائم باشد تا احتمال حدس زدن آن بسیار کاهش یابد و تقریبا غیر ممکن شود.

در پنجره مربوط به تعیین پسورد، پسورد مورد نظرمان را در کادر New Password وارد می کنیم. در کادر New Password (repeat) نیز همان پسورد را دوباره وارد می کنیم تا نرم افزار اطمینان حاصل کندکه عبارت وارد شده اشتباه نمی باشد.

در قسمت Password quality میزان امنیت پسورد وارد شده از 1 تا 5 درجه بندی می شود. اگر 4 عدد از تصاویر قفل ها روشن شده باشد یعنی امنیت پسورد انتخابی ما درجه 4 است که قابل قبول می باشد.

حالا روی دکمه Next کلیک می کنیم و صبر می کنیم تا گاو صندوق ایجاد شود.

سپس در پنجره بعدی روی دکمه Finish کلیک می کنیم.

اکنون مشاهده می کنیم که در پنجره Steganos Safe گاو صندوق جدیدی با نام Safe 1 – (Z:) تولید شده است.

Safe 1 همان نامی است که خودمان برای گاو صندوق انتخاب کرده ایم.

(Z:) در واقع نام یک درایو مجازی است که خود نرم افزار به ان اختصاص داده است همانند سایر درایو های رایانه نظیر درایو C یا D و … با این تفاوت که درایو Z یک درایو مجازی می باشد و در واقع خودش در درایو C قرار دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا