نرم افزارهک و امنیت

فشرده سازی DATA (داده)

فشرده سازی DATA (داده)

فشرده سازی اطلاعات همیشه برای کاربران کامپیوتر مهم بوده است. این کار هم باعث افزایش سرعت انتقال فایل ها از اینترنت و شبکه ها و هم در استفاده از فضای ذخیره سازی ما صرفه جویی می کند . با کمک تکنیک های فشرده سازی می توانید حجم فایل های موجود در کامپیوترتان را به کسری از حجم قبلی کاهش دهید و فضای بیشتری برای ذخیره سازی فراهم کنید.

معرفی فرمت های مختلف فشرده سازی

امروزه نرم افزارهای مختلف با پسوند ها و فرمت های مختلفی جهت فشرده سازی اطلاعات به وجود آمده که هر کدام از آن ها با الگوریتم ها و محاسبات پیچیده ی ریاضی اقدام به این عمل مفید می نمایند . بسیاری از این فرمت ها در سیستم عامل های دیگری مانند لینوکس ، یونیکس و… مورد استفاده قرار می گیرند ولی ما، در این بخش به معرفی فرمت فایل هایی می پردازیم که علاوه بر این سیستم عامل ها در سیستم عامل محبوب ویندوز نیز مورد استفاده قرار می گیرد واکثر افرادی که با کامپیوتر سروکار دارند روزانه با آن مواجه می شوند.

ZIPوRAR

دو فرمت بسیار معروف در دنیای فشرده سازی وجود دارند که هر کدام به نوعی و با تکنیک خاصی اقدام به فشرده سازی می کنند. لازم به ذکر است که فرمت   ZIP قدیمی تر از RAR بوده وگاهی از نظر فشرده سازی بهتر عمل می کند. اگر چه فرمتRAR دارای قابلیت های بیشتری نسبت به ZIP می باشد که در ادامه به بررسی این قابلیت ها خواهیم پرداخت.

EXE

همان طور که میدانید فرمت EXE مربوط به فایل های اجرایی سیستم عامل ویندوز است و برنامه های مختلف توسط این فایل ها اجرا می گردند ولی این نوع فایل    EXE که Self Extractor   نام دارد و با نرم افزارهای فشرده سازی ایجاد می شود، به گونه ای دیگر عمل می کند. قبل از هر چیز باید بدانید که برای فشرده سازی و باز گشایی فایل ها از حالت فشرده، سیستم به نرم افزار های خاصی نیاز دارد . بدون نصب واستفاده از این نرم افزارها استفاده از فایل های فشرده و عملیات فشرده سازی وجود ندارد . (به غیر از فرمت ZIP که توسط خود ویندوز پشتیبانی می شود) اما اگر برای فشرده سازی به جای فرمت های RAR و ZIP و یا دیگر فرمت ها از فرمت EXE استفاده نمایید، دیگر نیازی به وجود نرم افزارهای فشرده سازی برای باز گشایی آن فایل از حالت فشرده نیست . و اگر فایل فشرده خود را برای شخصی ارسال می کنید،که از وجود نرم افزارهای فشرده سازی در کامپیوتر وی اطمینان ندارید،به راحتی وبدون نگرانی از EXE ها استفاده نمایید.

دو مسئله باعث عدم شهرت این فرمت فشرده سازی می گردد. مسئله اول پسوند اجرایی این نوع فایل ها و احتمال آلودگی به انواع ویروس ها است و مسئله ی دوم عدم استفاده از این فایل ها در دیگر سیستم عامل ها (به غیر از ویندوز ) میباشد، که این خود دامنه ی استفاده از این فرمت را محدود می کند.

معرفی نرم افزار های فشرده سازی

برای فشرده سازی اطلاعات و کار با فرمت های فشرده سازی ،نرم افزارهای گوناگونی از قبیل:    Win RAR،Win Zip،7Zip،Zip Magic،Win Ace،AcDZi

و بسیاری نرم افزارهای دیگر وجود دارد. با وجود شباهت های بسیار زیاد بین این نرم افزارها ، برای شما عزیزان نرم افزاری محبوب با محیطی ساده به نام WinRAR را به زودی معرفی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا