ویروس

مقابله با بد افزارها و ویروس ها

بسیاری از تهدیدات رایانه ای با انجام کارهای ساده واندکی آموزش ، قابل دفاع است. اما در مواجهه با دیگر تهدیدات ، نیاز به نرم افزار های مختلف امنیتی می باشد ، و در نهایت برخی نیاز به تخصص کافی در حوزه های خاص دارد.

برای پیشگیری، انتخاب سیستم عامل ایمن ضروری است. ویندوز که به عنوان شایع ترین سیستم عامل در کشور ما استفاده می شود ، عمده ترین هدف ویروس نویسان است. و نود در صد بدافزار ها این سیستم عامل را هدف قرار می دهند. و اگر بتوانیم با این سیستم عامل خطر زا خداحافظی کنیم و نمونه های ایمن مثل لینوکس و حتی سولاریس را انتخاب کنیم ، شاید دیگر بد افزارها برایتان مسئله ای خنده دار باشد!

 

اقدام مفید دیگر ، استفاده از مرورگرهای اینترنتی ایمن است. مرورگر استاندارد ویندوز (( Internet Explorer

به دلیل شیوع استفاده و عدم ایمنی کافی ، می تواند بسیار خطرناک باشد. در صورتی که به جای آن می توان از مرورگرهای ایمن تری مثل  Opera و Firefox استفاده کرد.

و همچنین از سایت های ناشناس و خطرناک خودداری کنید. از جمله سایت های اشتراک نرم افزار وسایت هایی که نرم افزار های رایگان و قفل شکسته ارائه می دهند.

استفاده از یک FireWall یا دیوار آتش می تواند بسیار مفید باشد. دیوار آتش می تواند از یک رایانه یا شبکه در برابر محیط خارجی (مثلا اینترنت) دفاع کند و مانند یک فیلتر دوطرفه، اطلاعات ورودی و خروجی را کنترل و در صورت نیاز از تبادل آن جلوگیری کند. عدم توجه به ایمیل های مشکوک و حذف آنها عدم نصب نرم افزارهای ناشناس و نامعتبر از دیگر احتیاط هایی است که در این زمینه قابل انجام است.

برخی تغییرات در رایانه می تواند نشانه آلودگی به یک یا چند بد افزار باشد. از کار افتادن نرم افزارهایی که قبلا مورد استفاده بوده است،خراب شدن فایل ها و مستندات ،کند شدن سیستم ، بوت شدن ناگهانی دستگاه ، باز یا بسته شدن بدون دلیل CD-ROM، کند شدن سرعت شبکه محلی یا سرعت اینترنت، فعالیت های مشکوک مثل کار کردن ، بدون علت هارد دیسک در هنگامی که هیچ برنامه ای در حال اجرا نمی باشد برخی از نشانه های آلودگی به بدافزار هاست.

البته این اتفاقات نشانه قطعی آلودگی نیست. و ممکن است دلایل دیگر از جمله خرابی سخت افزار و… داشته باشد. و در چنین مواردی استفاده از ضد ویروس ها ضروری است. و بهتر است از ضد ویروس ها ما قبل از آلودگی استفاده کنیم، چون برخی از بد افزارها می توانند ضد ویروس ها را از کار انداخته یا آلوده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا