اندروید
موضوعات داغ

کاهش مصرف باتری در اندروید با 10 روش ثابت شده

قابلیت های تلفن های هوشمند امروزی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. برای تأمین نیازهای رو به رشد، پردازنده ها قدرتمندتر شده و صفحه نمایش بزرگتر شده است.
متاسفانه، باتری های لیتیوم یونی به همان میزان پیشرفت نکرده اند. این امر باعث می شود تا مصرف بی رویه باتری موبایل افزایش یابد و شما نیاز به روش هایی برای کاهش مصرف باتری گوشی های اندرویدی پیدا کنید. در اینجا نکاتی عملی برای بهبود عمر باتری در تلفن های اندرویدی آورده شده است.

1- برای جلوگیری از خالی شدن بی دلیل باتری موبایل موقعیت مکانی خود را خاموش کنید

بهترین راه برای بهبود عمر باتری تلفن شما خاموش کردن GPS است. اگر نیاز دارید تا GPS را روشن نگه دارید، ما توصیه می کنیم نحوه استفاده تلفن و برنامه ها از آن را کنترل کنید.
در صورتی که مسیریابی فعال در برنامه هایی مانند Google Maps ندارید، به حالت Device Only (در اندروید 8 Oreo به بعد) بروید. در آن حالت مختصات تلفن شما فقط از طریق اطلاعات GPS مشخص می شود. در حالت های Battery Saving و High Accuracy، تلفن از چندین ویژگی دیگر از جمله وای فای و بلوتوث بهره می برد. این کار باعث مصرف بیشتر باتری می شود و معمولاً لازم نیست.
برای کاهش مصرف باتری اندروید به این طریق، به مسیر Settings > Security & location > Location بروید. اگر از اندروید Pie استفاده می کنید، باید گزینه های دیگری را نیز تغییر دهید. از Settings > Security & location > Location > Advanced > Scanning دیدن کنید و می توانید اسکن وای فای و اسکن بلوتوث را غیرفعال کنید.
علاوه بر این، باید دسترسی مکان را برای برنامه هایی که به آن ها نیازی ندارید، لغو کنید، که آن ها را از استفاده از موقعیت مکانی شما در پس زمینه باز دارد. می توانید با رفتن به Settings > Apps & notifications > Advanced > App permissions این کار را انجام دهید.
پیشنهاد: برای اعطای دسترسی های اندروید به طور موقت، برنامه Bouncer را امتحان کنید. این برنامه می تواند به محض ترک یک برنامه خاص، به طور خودکار دسترسی ها را لغو کند.

2- از زمینه ها و تم های تیره استفاده کنید

جلوگیری از خالی شدن بی دلیل باتری موبایل با پس زمینه های تیره

اگر تلفن شما از صفحه نمایش OLED استفاده می کند، تغییر پس زمینه به یک پس زمینه تاریک به حفظ باتری کمک می کند. از آنجا که نمایشگرهای OLED می توانند پیکسل ها را غیرفعال کنند، پس زمینه هایی با رنگ سیاه به آن ها اجازه می دهد انرژی کمتری مصرف کنند.
همچنین برای کاهش مصرف باتری می توانید حالت شب را در برنامه های سازگار مانند توییتر، فعال کنید.

3- برای کاهش مصرف باتری اندروید پیکسل های صفحه نمایش را دستی غیرفعال کنید

یکی از دلایل خالی شدن بی دلیل باتری موبایل، روشن بودن تمام پیکسل هاست. می توانید تعدادی از پیکسل ها را به صورت دستی از طریق یک برنامه به نام Pixoff خاموش کنید. با کمک این برنامه می توانید مصرف باتری در اندروید را کاهش دهید. این برنامه می تواند یکی از چندین الگوی موجود را به کار بگیرد تا به سرعت، نیمی از پیکسل ها را غیرفعال کنید.

به جز در مواردی که فیلم تماشا می کنید و محتوای دیگری را به صورت HD مشاهده می کنید، متوجه افت کیفیت زیادی نخواهید شد، به خصوص اگر صفحه نمایش فول اچ دی یا بالاتر داشته باشید. چند تولید کننده مانند سامسونگ تنظیماتی دارند که به شما امکان می دهد رزولوشن صفحه نمایش را کاهش دهید.

4- روشن شدن خودکار وای فای را غیرفعال کنید

از زمان بروزرسانی اندروید 8 Oreo ویژگی ای ارائه شد که حتی اگر وای فای را غیرفعال کرده باشید، گوشی به دنبال شبکه های وای فای باز می گردد. برای خاموش کردن آن و جلوگیری از خالی شدن باتری گوشی مسیر Settings > Network & internet > Wi-Fi را طی کنید. در قسمت WiFi preferences، گزینه Connect to open networks را غیرفعال کنید.

همچنین برای جلوگیری از وصل شدن خودکار به شبکه های وای فای ذخیره شده وقتی که در محدوده آن ها هستید، گزینه Turn on Wi-Fi automatically را نیز غیرفعال نمایید.

5- برای جلوگیری از خالی شدن بی دلیل باتری موبایل اجرای برنامه ها در پس زمینه محدود کنید

اکثر برنامه هایی که استفاده می کنید حتی پس از خروج از آن ها فعال هستند.
با یک تغییر ساده می توانید یک برنامه را از دسترسی به باتری در پس زمینه به طور کامل محدود کنید. این مورد را در Settings > Apps & Notifications پیدا کنید و در آنجا، در صفحه برنامه موردنظر، گزینه Advanced > Battery > Background restriction را بزنید.
اگر گوشی قدیمی تری دارید، می توانید یک با نام Greenify را نیز امتحان کنید. Greenify یکی از بهترین اپلیکیشن ها برای کاهش مصرف باتری اندروید می باشد. این برنامه به طور خودکار استفاده برنامه ها از باتری در پس زمینه را محدود می کند. با این حال، ما توصیه می کنیم از ویژگی خود دستگاه استفاده کنید زیرا معمولاً بهتر از برنامه های شخص ثالث عمل می کند.

6- دسترسی به اینترنت در پس زمینه برای هر برنامه را مدیریت کنید

مانند روش قبلی، برای جلوگیری از مصرف بی دلیل باتری گوشی می توانید دسترسی به دیتا را برای برنامه های غیر کاربردی، قطع کنید. برای رسیدن به این تنظیمات، مراحل روش شماره 5 را در بالا دنبال کنید اما به جای Battery، گزینه Data Usage را انتخاب کنید.

7- برای کاهش مصرف باتری در اندروید بر برنامه هایی که مشکل دارند نظارت کنید

اگر برنامه ای درست کار نکند، عمر باتری شما می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد. این ممکن است از یک باگ باشد تا استفاده غیر عادی از باتری در پس زمینه. می توانید با رفتن به Settings > Battery > Menu > Battery Usage این مورد را بررسی کنید تا ببینید کدام برنامه بیشترین استفاده را از باتری داشته است.
اگر برنامه ای وجود دارد که استفاده زیاد و غیر عادی از باتری دارد، باید آن را حذف کرده و مصرف باتری را به مدت یک روز رصد کنید تا ببینید که آیا بهبود یافته است یا خیر. همچنین می توانید بجای حذف برنامه را Force Stop کنید و سپس مصرف باتری را رصد کنید. اگر هیچ پیشرفتی حاصل نشد، از شر آن برنامه خلاص شوید و به سراغ گزینه های جایگزین بروید.

8- از برنامه های تحت وب استفاده کنید

یک روش عالی دیگر برای کاهش مصرف باتری در اندروید، استفاده از برنامه های تحت وب یا نسخه Lite برنامه ها بجای نسخه اصلی است. این نسخه های سبک برنامه ها عموما از طریق مرورگر قابل دسترسی هستند. شرکت ها این نسخه ها را برای گوشی های ضعیف تر طراحی می کنند. در نتیجه آنها از منابع کمتری استفاده می کنند، اما شما چیز زیادی را از دست نخواهید داد.

9- دستیار گوگل را غیرفعال کنید

یکی دیگر از دلایل خالی شدن بی دلیل باتری موبایل، دستیار گوگل است. در حالی که دستیار گوگل ابزاری مفید برای سرگرمی و کار است، این یکی از ویژگی های اندروید است که به طور مداوم از باتری تلفن همراه شما استفاده می کند و باعث مصرف بی رویه باتری گوشی می شود. این برنامه منتظر دستور شما برای بکار افتادن است، و برای نمایش نتایج بهتر، به موقعیت مکانی شما نیز وصل شده است. اگر به دستیار گوگل وابستگی زیادی ندارید، بهتر است برای کاهش مصرف باتری آن را خاموش کنید.
جای تعجبی ندارد که گوگل دستیابی به این دستیار را آسان نکرده است. برای یافتن آن باید چند مرحله را طی کنید. ابتدا وارد برنامه Google شوید و بر روی تب More ضربه بزنید. در آنجا، وارد Settings شوید و در قسمت Google Assistant دوباره روی Settings ضربه بزنید. در مرحله بعد، تب Assistant را انتخاب کنید و در آنجا، روی نام گوشی خود در پایین لیست ضربه بزنید. سپس گزینه Google Assistant را خاموش کنید و تمام.

10- برای جلوگیری از مصرف باتری موبایل تنظیمات همگام سازی (Sync) را تغییر دهید

اعلان ها مهم هستند اما اگر آن ها برای شما مفید نیستند، باید سعی کنید همگام سازی خودکار را غیرفعال کنید. به این ترتیب، هنگامی که خودتان یک برنامه را باز می کنید، اعلان های جدید را مشاهده خواهید کرد.
از آنجا که برنامه ها به طور مداوم خود را در پس زمینه بروز نمی کنند تا اطلاعات جدید و اعلان ها را به شما ارائه دهند، این باعث می شود میزان زیادی از انرژی باتری نیز برای شما صرفه جویی شود. برای غیرفعال کردن همگام سازی خودکار، به Settings > Accounts مراجعه کنید، و در آنجا گزینه های Automatically sync data باید در پایین موجود باشد. همچنین در اکثر برنامه ها می توانید همگام سازی را صرفا برای همان برنامه غیرفعال کنید.

امیدواریم روش های مذکور به کاهش مصرف باتری گوشی اندرویدی شما کمک کند. فراموش نکنید که هنگامی که شارژ باتری تان کم است، می توانید از حالت ذخیره باتری گوشی خود نیز استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم این مقاله ما را برای کاهش مصرف باتری لپتاپ از دست ندهید: چند نکته ساده که باعث می شود عمر لپ تاپ و باتری آن افزایش یابد (برای مشاهده روی عنوان کلیک کنید.)

اگر روش های دیگری نیز برای جلوگیری از خالی شدن بی دلیل باتری موبایل می شناسید، از طریق قسمت نظرات، آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: MakeUseOf

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام من یک گوشی سامسونگ a7 2018 دارم ابتدا که خریدمش اندروید ۸ داشت مصرف کم باتری آن مرا شگفت زده و از طرفی ذوق زده ، اما با بروز رسانی آن به اندروید۹ به یکباره میزان مصرف باتری آن ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافت امیدوار بودم با آمدن اندروید ۱۰ این مشکل برطرف شود ولی متاسفانه این دفعه نزدیک به صدر صد مصرف آن بالاتر رفت و نمی دانم این به روز رسانی ها چه فایده بدرد بخوری برای کاربران دارد؟؟

    1. سلام و عرض ادب.
      متاسفانه این مشکل رایجی در گوشی های اندرویدی است. البته باید این را هم درنظر گرفت که با گذشت زمان شارژدهی باتری افت خواهد داشت.
      اگر از دنبال کنندگان تکنولوژی باشید و یا با آن سروکار داشته باشید، این بروزرسانی ها برای شما جالب خواهد بود، اما اگر صرفا استفاده روزمره از تلفن همراه خود دارید، تفاوت زیادی احساس نخواهید کرد. اگرچه آخرین نسخه اندروید اصولا بهترین نسخه از نظر بهینه بودن و امنیت می باشد.
      برای مثال، برخی ویژگی های جدید اندروید 10 این موارد هستند:
      حالت دارک مود کامل، سیستم جدید دسترسی و مجوز دادن به برنامه ها، تم های جدید، امکان فیلم برداری از صفحه بدون نرم افزار جانبی، حالت دسکتاپ و …
      بازگشت به نسخه های قبلی اندروید با نصب مجدد رام امکان پذیر است که اگر با نصب رام و فلش کردن دستگاه های اندرویدی آشنا نباشید، برای شما هزینه دربر خواهد داشت. همچنین بطور کلی این کار پیشنهاد نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا