ویندوز

قابلیت های جدید ویندوز 10 مایکروسافت

همان گونه که مستحضر هستید مایکروسافت با جهشی دو پله ای ویندوز جدید را windows 10 نامیده است. در واقع ویندوز   10ترکیبی از نسخه های قبلی ویندوز می باشد، اما با قابلیت های جدید و کاربردی از جمله منوی استارت جدید و دسکتاپ مجازی و یکپارچگی تجربه کاری برای کاربران موبایل تا کامپیوترهای رومیزی و ایکس باکس و… که سعی می کنیم در ذیل به این موارد اشاره نماییم.

1) یکی از بهترین امکانات ویندوز   10ایجاد محیطی که در آن هم استفاده از موس و کیبورد و هم صفحه ی لمسی وجود دارد همان طور که می دانید زمانی که در حال استفاده از کامپیوتر هستید ویندوز طوری تغییر شکل می یابد تا همه چیز برای استفاده از ماوس و صفحه کلید فراهم شود و اگر از ویندوز برروی تبلت استفاده کنید آن وقت رابط کاربری ویندوز برای استفاده در ابزار های لمسی تغییر شکل می یابند. می توان ویندوز   10را در واقع ترکیبی از ویندوز   7و 8 داشت. مایکروسافت حالت تبلت را به صورت جداگانه در این ویندوز قرار داده کافیست مرکز اعلان ها را باز کنید tableو modeرا انتخاب کنید تا حالت بهینه شده برای لمس فعال شود البته ویندوز   10بصورت خودکار می تواند با توجه به سخت افزار رابط کاربری خود را تنظیم کند و وقتی تبلت را به داک کیبورد متصل می کنید محیط کاربری دسکتاب را در اختیارتان قرار می دهد.

2 )در ویندوز   10سیستم جستجو نیز بهبود یافته است. و حالا وقتی به دنبال موضوع خاصی بگردید، علاوه بر نتایج گردآوری شده از اطلاعات موجود در کامپیوترتان اطلاعات مرتبط در وب نیز لیست می شوند.

3)با اضافه شدن دکمه کار و کلیک بر روی این دکمه می توان به سرعت بین نرم افزارها و دسکتاپ های متفاوت می توان سویج کرد.
4)استفاده از اثر انگشت بجای پسورد ، در ویندوز 10بصورت پیش فرض از حسگرهای اثر انگشت پشتیبانی کرده و شما دیگر نیازی به نصب نرم افزار و درایو جانبی نخواهید داشت. جالب است بدانید در پلتفرم windows hello پشتیبانی از حسگر اسکن قرنیه و همچنین تشخیص چهره نیز تعریف شده است. پس اگر تولید کنندگان سخت افزار لپ تاپ های خود را مجهز به این حسگر کنند ویندوز 10از آنها پشتیبانی خواهد کرد.
5) مایکروسافت همچنین روش های جدیدی را برای مالتی تسکینگ و اجرای همزمان چند برنامه در کنار هم در نظر گرفته است و ویندوز جدید با قالب بندی بهتر صفحه این امکان را می دهد که بصوت همزمان از چهار نرم افزار استفاده کنید و تمام آنها را بصورت کامل مشاهده کنید.
6) تغییراتی که در خط فرمان این سیستم عامل ایجاد شده کار را برای افراد آماتور و حتی حرفه راحت تر کرده است. انتخاب هوشمندانه متن ها-فیلتر کردن محتویات کلیپ بورد در کپی کردن متون-تنظیم خروجی متون در تغییر اندازه پنجره-فعال کردن کلید های میانبر ترکیبی با Ctrl-رهایی از منو های مزاحم در انتخاب متون-شفافیت نوار تنظیم که از 30 تا 100 درصد قابل انتخاب است.
7)وجود کورتانا در ویندوز 10 دستیار صوتی مایکروسافت در قسمت بالای سیستم جستجوی جدید ویندوز قرار دارد و کاربر می تواند دستورات مورد نظر خود را بصورت صوتی ارسال کند.
البته کورتانا یک قابلیت کاملا اختیاری است وشما در صورت تمایل می توانید آن را فعال نمایید. با فعال سازی کورتانا می توانید با آن صحبت کنید و اعمالی نظیر روشن وخاموش کردن وای فای و بلوتوث جستجوی فایل ها اجرای اپ ها را به صورت صوتی از او درخواست کنید. علاوه بر این کورتانا امکان نمایش اطلاع رسانی بر اساس موقعیت مکانی شما و پیگیری تقویم و برنامه های زمان بندی شما را نیز دارد به عنوان مثال اگر اجازه بدهید که کورتانا تا زمان بازگشت شما از محل کار به خانه را بداند می تواند اطلاعات مربوط به ترافیک را بطور خودکار در اختیار شما قرار دهد.

همچنین می توانید در تنظیمات کورتانا واخوانی آن با گفتن هی کورتانا! را نیز فعال کنید تا دسترسی به آن ساده تر شود. کورتانا نام خود را از بازی محبوب به Halo ارث برده و اولین بار  در ویندوز فون مایکروسافت ظاهر شد.

8) آنالیز و بررسی فضای هارد دیسک در این ویندوز بدون استفاده از نرم افزار های جانبی امکان پذیر است و بصورت پیش فرض وجود دارد، کافیست در نوار جستجو یا استارت عبارت  storage را تایپ کنید تا فضای حافظه آنالیز شود به این ترتیب می توانید متوجه شوید چه بخشی از فضای اشغال شده به آهنگ، ویدیوها، فایل های سیستمی، بازی ها و برنامه ها اختصاص داده شده است.

9) مایکروسافت file explorer ویندوز   10رابه نوعی هوشمندانه ساخته تا پوشه های که شما بیشتر به آن سر می زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جستجوی فایل، پوشه های پر بازدید را در راس جستجو قرار دهد و با این کار احتمال سریع تر پیدا شدن فایل ها نیز افزایش می یابد.

10) سازگاری با اندروید و ios

ویندوز برای اولین بار به صورت رسمی از گوشی های اندرویدی و آیفون و آی پد نیز پشتیبانی کرده است. حتما می دانید که میکروسافت اخیرا اپیلیکیشن های زیادی برای پلتفرم اندروید منتشر کرده و همچنین سرویس های محبوب خود مانند افیس را نیز برای تمامی سیستم عامل های موبایلی عرضه کرده است کافیست comparison start را اجرا کنید تا بتوانید به صورت قدم به قدم و بدون مشکل آیفون یا گوشی اندرویدی خود را به ویندوز متصل و اطلاعات آن را همگام سازی کنید.

11) قابلیت های جدید نرم افزار ایکس باکس روی ویندوز 10، در جدیدترین بروز رسان نرم افزار ایکس باکس برای ویندوز 10 قابلیت پیدا کردن دوستان فیس بوکی تان که در ایکس باکس لایو عضو هستند اضافه شده است، یعنی تنها کافی است تا حساب کاربری فیس بوک تان را به نرم افزار ایکس باکس ویندوز وصل کنید تا در ستون دوستان پیشنهاداتی برای افزودن دوستان فیس بوکی تان ببینید. نرم افزار ایکس باکس امکان ضبط بازی ها را فراهم می کند. این نرم افزار برای ضبط آموزش های تصویری یا حتی روند بازی بسیار کار آمد است، و حتی می توانید صحبت کنید. و قابلیت دیگرش امکان استفاده از کد های خرید در نرم افزار ایکس باکس ویندوز 10 است. نرم افزار ایکس باکس دیگر شما را به فروشگاه ویندوز ارجاع نمی دهد از این پس می توان با استفاده از نرم افزار ویندوز ایکس باکس بازی هایی که با اشتراک Gold به صورت مجانی ارائه می شوند را دریافت و سپس آن را مستقیما روی کنسول ایکس باکس وان دانلود کرد.
12) اکنون با ویندوز 10 میتوانید بازی های Xbox one خود را در رایانه شخصی تان نیز تجربه کنید ویندوز 10 دارای یک اپ Xbox از پیش نصب شده است و با فعال سازی آن کافی است گیم پد خود را به رایانه متصل کنید تا بازی ها از طریق شبکه ی محلی شروع به استریم شدن کنند.
13) اگر اهل بازی ویدیویی هستیدx12 Direct یکی از بهترین هاست. مجموعه ای از رابط های گرافیکی که نسبت به x11 Directپردازش بهتر بازی ها را به همراه دارد.
14)چاپ به صورتPDF شما بالاخره می توانید یک سند را بدون نیاز به ابزار اضافی دیگر بصورت PDF چاپ (ذخیره) کنید , این قابلیت ذخیره وپخش کردن این نوع اسنادی که براحتی قابل تغییر نیستند را سهولت می بخشد قابلیتی که بعد از مدت ها اضافه شده بسیاری از آن بی اطلاعند.
15) ذخیره باتری، اگر از باتری استفاده می کنید و باتری آن رو به اتمام است ویندوز 10 به قدری هوشمند است که جریان مصرفی سرویس ها و کارهای اتوماتیک در حال انجام و بقیه ی فعالیت ها را برای افزایش عمر باتری مدیریت کند تا شما بتوانید از باقی مانده باتری لپتاپ نهایت استفاده را ببرید برای فعال کردن این ویژگی منوی استارت را باز کرده وبه setting و سپس system و سپس Battery Saver بروید.

16) به اشتراک گذاری وای فای با دوستان، به این ترتیب وقتی میهمانان به منزل شما می شوند، اگر جزو مخاطبین ویندوز شما البته از ویندوز 10 استفاده کنند بدون پرسیدن پسورد وای فای می توانند به شبکه شما متصل شوند البته مخاطبین هیچ گاه متوجه نخواهند شد پسورد شما چیست اما می توانند از وای فای استفاده نمایند.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. به لیست برنامه هی نصب شدتون و همچنین برنامه های سیستمی تو تنظیمات برید ببینید کلش آف کلنز هست یا نه؟

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا