شبکه اجتماعی

با بهترین جایگزین‌های تلگرام آشنا شوید: لاین، واتس اپ و هایک

در پی اختلالاتی که در چند روز اخیر شامل حال تلگرام شده است، عده ای از کاربران نگران ادامه‌ی این مشکلات و در نتیجه مسدود شدن این اپلیکیشن شده‌اند که مسئولین نیز در پاسخ، از عدم وجود تصمیم یا دستوری مبنی بر منع فعالیت تلگرام خبر داده‌اند. اما اگر تلگرام دچار مشکل شود بهترین جایگزین آن چه اپلیکیشنی است؟ حتی اگر تلگرام فیلتر نشود باز هم جایگزین‌های مناسبی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

همانطور که در جریان هستید در روزهای اخیر، مشکلاتی برای اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام به وجود آمده است که اظهار نظر‌های متفاوت مدیران تلگرام و مسئولین داخلی، اوضاع را کمی پیچیده کرده است. موضوعی که انتقاد بسیاری از کاربران را به همراه داشته و در پی آن نیز مسئولین دولت در رابطه با آن اعلام کرده‌اند که قصد یا دستوری مبنی بر مسدودسازی تلگرام در جریان نیست و حداقل فعلا مشکلی از سوی داخل برای ادامه‌ی فعالیت این اپلیکیشن وجود ندارد. ما نیز امیدواریم که اپلیکیشنی به خوبی تلگرام که هر امکانی که فکرش را کنید در خود جای داده است به دلیل استفاده‌های نادرست و غیراخلاقی عده‌ای انگشت شمار مسدود نشود، اما در هر صورت، امروز به معرفی سه اپلیکیشن کاربردی با امکانات بالا خواهیم پرداخت که می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای اپلیکیشن تلگرام به حساب بیایند.

لاین

یکی از قدیمی‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که از محبوبیت بسیار بالایی نیز در بین کاربران ایرانی برخوردار است، اپلیکیشن لاین است که قوی‌ترین و شاید جدی‌ترین رقیب تلگرام در ماه‌های اخیر از لحاظ امکانات و تعداد مخاطب به حساب بیاید.

اپلیکیشنی که خوشبختانه تا به امروز از موج مسدودسازی‌های عجیب و غریب دور مانده است و بدون مشکل و با نهایت سرعت در حال فعالیت است. شاید در حال حاضر بتوان بهترین گزینه برای جایگزینی تلگرام را اپلیکیشن لاین دانست چراکه گستردگی آن در بین کاربران، بسیار بیشتر از اپلیکیشن‌های تازه واردی همچون هایک بوده و علاوه بر این، امکانات بسیار خوب و بیشتری را نیز نسبت به یک اپلیکیشن پیام‌رسان ساده در خود جای داده است که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون Timeline و امکان اضافه کردن استیکرها و تم‌های مختلف اشاره کرد. بخش تایم‌لاین در واقع یک شبکه اجتماعی کامل با قابلیت‌های متنوع است. مثلا می‌توان پست‌ها را لایک کرد یا برای هر پست نظر ارسال کرد.

همچنین در لاین نیز مانند تلگرام امکان ساخت کانال وجود دارد با این تفاوت که برخلاف تلگرام، بلافاصله بعد از ساخت کانال قادر به اشتراک گذاری آن نیستید و کانال شما ابتدا باید از سوی لاین تایید، و سپس اجازه‌ی فعالیت به آن داده شود که این امر، تاثیر بسیار مثبتی در عدم ساخت کانال‌های غیراخلاقی و غیرمتعارف خواهد داشت. همچنین کانال‌ها در آن بسیار پیشرفته هستند و مدیران کانال می‌توانند محتوا را در قالب‌های متنوعی به مخاطبان خود ارائه کنند. ضمن آنکه لاین با ارائه‌ی آموزش‌ها و استیکرهای مخصوص برای فارسی زبانان، پشتیبانی همیشگی خود از کاربران ایرانی را نیز به اثبات رسانده است که امری قابل توجه از سوی این کمپانی به حساب می‌آید.

حساب کاربری لاین فارسی نیز انواع اطلاعیه‌ها، آموزش زبان انگلیسی و مسابقه‌های لاین را به اطلاع کاربران می‌رساند و حتی هر از گاهی به بهانه‌های مختلف، تم‌ها و استیکرهایی را به صورت رایگان به کاربران ارائه می‌کند. اپلیکیشن لاین در بروزرسانی‌هایی که اخیرا داشته بسیار زیباتر و البته سبک‌تر شده و بدون لگ و تاخیر اجرا می‌شود. همچنین بر اساس آزمایش‌های انجام شده از سوی منابع معتبر، لاین یکی از کم‌مصرف‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است و باتری کمتری نسبت به بسیاری از رقبا مصرف می‌کند.

لاین یک اپلیکیشن کراس پلتفرم است و حتی آن را می‌توانید روی بلک بری و گوشی‌های آشا نوکیا نیز مورد استفاده قرار دهید.

واتس آپ

واتس‌اپ نیز دومین اپلیکیشنی به حساب می‌آید که سال هاست بدون حواشی خاصی مشغول فعالیت در بین کاربران ایرانی است و حتی در بازه‌ی زمانی خاصی که بین مسدود شدن وایبر، و همه گیر شدن تلگرام به وجود آمده بود، تعداد بسیاری از کاربران از واتس‌اپ برای گفتگو‌های خود استفاده می‌کردند. البته این اپلیکیشن از ضعف‌های بسیاری نسبت به تلگرام و لاین برخوردار است که از بین آن‌ها می‌توان به عدم وجود استیکر، و نیاز به پرداخت پول بعد از یک سال استفاده‌ی رایگان اشاره کرد که این موضوع در کنار عدم وجود امکاناتی همچون کانال یا Timeline، این اپلیکیشن را در جایگاه پایین تری نسبت به لاین و تلگرام قرار داده است.

بنابراین اگر به دنبال قابلیت پیام‌رسانی صرف هستید این اپلیکیشن می‌تواند مفید باشد، ولی در نهایت باید ببینید عمده دوستان شما به سمت کدام اپلیکیشن گرایش پیدا می‌کنند و شما هم از همان اپ استفاده کنید، تا دچار مشکل نشوید.

هایک

پلیکیشن hike نیز که مدتی است به جمع پیام‌رسان‌های آنلاین و محبوب در سرتاسر دنیا پیوسته است می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط آنلاین با دوستان به حساب بیاید. این اپلیکیشن تا حدودی از لحاظ نقاط ضعف و قوت با واتس‌اپ در یک سطح قرار گرفته است به طوری که با پشتیبانی از استیکرها از یک امتیاز مثبت، و با عدم پشتیبانی از تماس صوتی آنلاین از یک امتیاز منفی نسبت به واتس‌اپ برخوردار خواهد بود. ضمن آنکه امکاناتی همچون کانال و timeline که در اپلیکیشن لاین وجود دارد در هایک در نظر گرفته نشده است. با این حال سرعت بالای اجرا و ارسال پیام‌ها در هایک، در کنار امکان پین کردن مخاطبین خاص به بالای لیست گفتگوها از ویژگی‌هایی هستند که هایک را به یکی از اپلیکیشن‌های مورد قبول در این زمینه تبدیل کرده‌اند.

جمع‌بندی

با توجه به اپلیکیشن‌های معرفی شده و توجه به نکات مثبت و منفی هر کدام، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که اپلیکیشن لاین با توجه به نیازهای و سلیقه‌ای که از کاربران ایرانی سراغ داریم یک سر و گردن از واتس‌اپ و هایک بالاتر است. از طرفی طبیعتا هر کاربری به دنبال اپلیکیشنی خواهد بود که تعداد بیشتری از دوستان خود را بتواند در آن پیدا کند و اپلیکیشن لاین هم‌اکنون نیز روی گوشی بسیاری از کاربران ایرانی نصب شده و جامعه وسیعی از آن استفاده می‌کنند، اپلیکیشنی که با دارا بودن نسخه‌ی پی‌سی، یک اکوسیستم کامل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نویسنده: حمیدرضا مالکی

منبع: زومیت

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا