سخت افزار خارجی

موس یا موشواره (Mouse) چیست؟

ماوس (Mouse) ‏:
‏موش یا همان ماوس یا موشواره که امروزه به عنوان کاربردی ترین ابزار ورودی رایانه مورد استفاده قرار می گیرد برای ورود اطلاعات در سیستم عامل های مبتنی بر نمایش گرافیکی نظیر سیستم عامل ویندوز طراحی شده و به کمک آن کاربر می تواند دستورات لازم را به واحد کنترل ارسال کند.

‏ماوس دارای حسگرهاییست که قادر به تشخیص حرکت و کلیک بوده و پس از تشخیص لازم، اطلاعات مورد نیاز را به رایانه ارسال می کند. در سیستم های اولیه ماوسی وجود نداشت. اما با پیشرفت زبانهای برنامه نویسی و ظهور سیستم عامل های گرافیکی همچون مکینتاش و ویندوز دیگر صفحه کلید نمی توانست به تنهایی کارکرد خوب و سریعی داشته باشد. بنابراین ذهن خلاق مهندسین طراح سیستم عامل مکینتاش به سمت ابداع ابزاری برای پیمایش سریع و اجرای برنامه ها هدایت گردید. تا اینکه ماوس های اولیه به همراه رایانه های مکینتاش ارائه گردید و این یک موفقیت بزرگ بود.

مهم ترین عملی که ماوس انجام می دهد تشخیص جهت و سرعت حرکث آن توسط حسگرهای جاسازی شده در داخل ماوس قرار دارند و تبدیل آن به سیگنالهای قابل فهم توسط رایانه است.
‏در زیر صفحه ماوس های اولیه غلطکی وجود داشت که با جابجا کردن ماوس توسط کاربر، غلطک به چرخش درمی آمد و پردازنده داخل ماوس به کمک سنسورهای حرکتی جهت، سرعت و میزان حرکت را تئخیص داده و این اطلاعات را بصورت کدهای باینری به رایانه ارسال می کرد. مشکل عمده این ماوس ها عملکرد ضعیف و بی دقت آنها بود. نسل دوم ماوس ها ماوس های نوری بود که در سال ١٩٩٩ ‏به بازار عرضه شدند.

‏در داخل این ماوس ها دوربین کوچکی وجود دارد که با عکس برداری پی درپی ( ١۵٠٠ تصویر در ثانیه) موقعیت لحظه ای ماوس را ثبت کرده و با این فن آوری قادر به تشخیص سرعت و جهت حرکت خود می باشند. این ماوس ها در محل های صاف و مسطح قابل استفاده هستند.

اما بدلیل نیاز به افزایش دقت حرکت ماوس برروی صفحه نمایش به ویژه در نرم افزارهای گرافیکی و طراحی، ماوس های لیزری که دارای حسگرهای لیزری هستند به بازار معرفی شدند. در این فن آوری با بکارگیری اشعه لیزر بجای نور دقت حرکت ماوس تا چند برابر افزایش یافته است. غالب ماوس های موجود در بازار ایران از نوع نوری یا Optical ‏هستند که بین ۵ ‏تا ٢٠ ‏هزار تومان قیمت دارند. اما ماوس های لیزری بیش از ١٠ ‏هزار تومان به فروش می رسند.
‏چنانچه شما هم از دقت پایین و حرکات و پرش های ناخواسته ماوس خود خسته شده اید توصیه می گردد با تهیه یک ماوس لیزری با کیفیت، دقت و سرعت عمل خود را بالا ببرید.

‏آنچه در شکل مشاهده می شود یک نمونه ماوسی می باشد که بر روی آن تعدادی از کلیدهای صفحه کلید از جمله کلیدهای ماشین حساب است. رابط این موس از نوع USB می باشد.

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا