سخت افزارسخت افزار داخلی

بخش های اصلی مادربرد (بخش سوم تشریح مادربرد)

بخش های اصلی مادربرد:
‏یک مادربرد دارای قسمت های اصلی زیر می باشد:
‏سوکت نصب سی پی یو: اولین قسمت مورد بحث، محل نصب CPU باشد. این سوکت معمولا با رنگ سفید بر روی مادربرد مشخص شده است. به این سوکت Zero Zif Socket (Insertion Force) نیز می گویند که دارای شماره های مخصوص مانند Socket 478 ، Socket 775 ، Socket 1156 ‏برای چیپست اینتل و سوکت های AM2+ وAM3 ‏و … برای اِی اِم دی می باشد.
‏CPU ها مدل های مختلفی دارند که بنا به نوع مدلشان، بر روی مادربردهایی که از آن نوع CPU پشتیبانی می کنند نصب می گردند. همانگونه که در شکل مشاهده می کنید این سوکت ها دارای حفره های بسیارریزی می باشند که پایه های CPU درون آنها قرار می گیرد.

البته شرکت اینتل سوکت و CPU های جدید خود را با نام LGA‏ طراحی کرده است که پایه ندارد و سطح زیری آن صاف است و برخلاف سوکت های قبلی، پایه ها بر روی سوکت مادربرد وجود دارد که باعث اتصال بین CPU و سوکت می شود. این کار باعث کمتر صدمه دیدن پایه های CPU شده و احتمال کج شدن آن را به صفر رسانده است.

RAM Slot:
‏محل نصب RAM.

این اسلات، با دو عدد چفتی درکنارخود وظیفه نگهداشتن رَم را بر عهده دارد.

‏Power Connector:

‏قسمت بعدی کانکتور پاور ( منبع تغذیه ) می باشد. همانگونه که در شکل مشخص است دو عدد کانکتور ولتاژ، از پاور به مادربرد متصل می شود. این دو کانکتور یکی بزرگ و مستطیل شکل و دیگری کوچک و مربع یا مستطیل شکل شکل می باشند. (کانکتور ١٢ ‏ولت مادربرد.) وظیفه این دو کانکتور انتقال ولتاژ از پاور به مادربرد است.

IDE:
این قسمت محل نصب کابل دیتای هارد و سی دی یا دی وی دی خوان می باشد.

SATA:
هاردها و درایورهای جدید از این نوع رابط استفاده می کنند که هم سریعتر است و هم جای کمتری را در داخل کیس اشغال می کند.

Floppy:
‏محل نصب فلاپی که بوسیله کابل مخصوص ، اتصال فلاپی درایو و مادربرد را فراهم می کند.

‏آخرین فن آوری های مادربرد:
‏شرکت تایوانی Gigabyte Technology بی شک یکی از معتبرترین و پیشتازترین مجموعه ها در عرصه تولید سخت افزارهای دیجیتالی و به ویژه مادربرد می باشد. نمونه ای از محصولات ارائه شده به بازار توسط این شرکت، مادربرد فوق پیشرفته مجهز به نام X58A-UD9 می باشد که در تست های رسمی صورت گرفته دارای بیشترین سرعت در انتقال داده و پردازش و محاسبات در آن زمان بوده است.

در این مادربرد امکانات بسیار پیشرفته و پرسرعتی همچون پشتیبانی از نسل سوم هاردهای ساتا (Sata3)، پشتیبانی از نسل سوم یواس بی  (USB3)، پشتیبانی از رم های سه کاناله از نوع DDR3 با فرکانس بیش از ٢٠٠٠ ‏، برخورداری از کارت صدای هشت کاناله دالبی دیجیتال و پشتیبانی از نصب همزمان چندین کارت گرافیک بصورت SLI و Crossfire و ده ها مورد دیگر. البته تمام این امکانات در نمونه AMD 890FX ‏از همین شرکت که پرپایه سی پی یوهای اِی اِم دی ساخته شده است نیز وجود دارد.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا