سخت افزار داخلی

قطعات داخلی و اصلی رایانه – قسمت اول

هر رایانه دارای تعدادی قطعه داخل جعبه (CASE‏) می باشد که در ابتدا به اختصار به معرفی هریک و تشریح نحوه عملکرد و انواع آنها می پردازیم:

١ ‏. برد ‏اصلی (Motherboard):

مادربرد

بزرگترین قطعه ای که داخل جعبه رایانه (Case‏) قابل مشاهده است وازطریق آن تمام قطعات یک رایانه چه داخل کیس و چه دستگاه های ورودی و خروجی به یکدیگر مرتبط می شوند.

٢ ‏.CPU ‏یا پردازنده مرکزی:
این قطعه به عنوان مغز رایانه نامیده می شود و مسثولیت کنترل تمام محاسبات، عملیات و قسمت های مختلف را بر عهده دارد.

3 . RAM ‏یا حافظه اصلی: حافظه رایانه برای ذخیره اطلاعات به کار می رود. حافظه با بردازنده مرکزی در ارتباط می باشد،

‏بنابراین از سرعت بالایی برخوردار است.

در رایانه از چندین نوع حافظه استفاده می شود. حافظه نهان
‏(Cashing‏) و حافظه اصلی (ROM- RAM- BIOS).

۴ . حافظه جانبی هارد دیسک (Hard Disk‏): یک حافظه با ظرفیت بالا و دایم می باشد که اطلاعات و برنامه ها را دربرمی گیرد.

۵ ‏. ابزارهای قابل حمل جهت ذخیره سازی (Removable Storage‏): با استفاده از این
‏ابزارها می توان اطلاعات را به رایانه اضافه نمود و یا آنها را ذخیره کرده و به محل دیگری برد. دارای شکل و حجم و سرعت های متفاوتی است. رایج ترین این نحو حافظه ها USB Memory ‏ می باشد.

6 ‏. فلاپی دیسک Floppy Disk ‏: نوعی حافظه جانبی با ظرفیت بسیار پایین که جهت ذخیره اطلاعات بکار می رود و نوع متداول آن 1.44 ‏مگابایت ظرفیت دارد. البته در حال حاضر با توجه به پیشرفت سریع فناوری و حضور چشمگیر فلش ها با ظرفیت ها و سرعت های به مراتب بالاتر این نوع حافظه تقریبا منسوخ شده است.

7 . CD ROM‏: دیسک های فشرده رایج هستند که حجم ان و از ٧٠٠ ‏مگا بایت به بالاست و برای ذخیره و جا به جایی اطلاعات بکار می رود.

٨ ‏. (DVD- ROM (Digital Versatile Disc‏: این نوع رسانه مانند CD ‏ می باشد که با این تفاوت که دارای حجم بسیار بالا و کیفیت فوق العاده باشد.

٩ ‏. دیسکه بلوری (Blu-ray Disc‏ یا BD‏):
‏نام یک نوع دیسک نوری است. در حال حاضر بلوری بیشتر برای ذخیره تصاویر با وضوح بسیار بالا به کار برده ‏می شود. دیسک های بلوری از نظر ظاهری شبیه دیسک های دی وی دی و سی دی هستند و گنجایششان ٢۵ ‏گیگابایت (‏یک لایه) یا ۵٠ ‏گیگابایت (دولایه) است. دی وی دی و سی دی با اشعه قرمز کار می کنند اما بلوری همانطور که از نامش پیداست با اشعه آبی کار می کند.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من علیرضا هستم و خیلی از سایتتون خوشم میاد ی سوال داشتم اگه پاسخمو بدین ممنون میشم این سوال در مورد cpu amd 2.19Ghz است ولی بیشتر بازی ها از جمله pes میزنه Unable مال چیه بعد برای pes 1.8GHzهم کافیه ولی بازم اینطور مینویسه مشکل سخت افزاریه یا نرم افزاری

    1. سلام.

      ممکن است از ضعف قطعات دیگر نشأت بگیرد.

      مشخصات کامل از جمله مشخصات کارت گرافیک و رم خود را ذکر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا